Kun puhutaan vitamiinien lukuisista terveyshyödyistä, harvoin keskitytään siihen, miten tärkeimmät vitamiinit ja hivennaisaineet imeytyvät ruoka-aineista kehoomme. Suurin osa kaikista vitamiineista ja hivennaisaineista kuten c-vitamiini, sinkki ja rauta, me saamme ruokavaliostamme. Hedelmät ja vihannekset sisältävät paljon ja useita eri ravintoaineita, jotka ovat tärkeitä ihmiskeholle, mutta myös uudet tulokkaat, superfoodiksi kutsutut vitamiinipommit kuten itämaisissa kulttuureissa lääketieteessä käytetyt juuret, sienet ja mausteet antavat uutta puhtia vanhan kansan ruokaympyrä tottumuksille. Useasti värikkäät hedelmät sekä kotimaiset juurekset mielletään parhaimmiksi mineraalien, hivennaisaineiden ja vitamiinien lähteiksi, eikä väite olekaan ollenkaan väärässä. Yksi appelsiini voi helposti ylittää päivän c-vitamiini tarpeen. Pakastaminen, kuumentaminen, keittäminen ja paistaminen voi kuitenkin helposti viedä vitamiinit mennessään ja siksi kannattaakin suosia tuoreita, lähituotettuja sesonkituotteita. Silloin varmistetaan paras ravinto-aineiden saanti sekä myöskin makunautinto. Tästä syystä myös uutena trendinä markkinoilla loistaa tuorepuristetut vihannes-, marja- ja hedelmämehut.

Omien ruokatottumuksien päivittäminen on paikallaan aina silloin tällöin ja uusien ruokalajien ja trendien kokeilu ja seuraaminen tuo piristystä päivittäiseen arkeen.

Tuorepuristettujen mehujen puolesta puhujat

Terveyshyödyistä kirjoitetaan paljon ja hedelmissä sekä vihanneksissa olevan kuidun kerrotaan olevan erittäin terveellistä ruoansulatukselle, mutta toisaalla sen myös kerrotaan vaikuttavan negatiivisesti ravintoaineiden imeytymiseen, josta varmaa tutkimustietoa ei vielä ole. Tuorepuristettujen mehujen markkinoille tulo on nostanut mielipiteitä puolesta ja vastaan. Puolesta puhujat kertovat kokemuksistaan, kuinka hedelmien, marjojen ja vihannesten tuorepuristus on terveellisempi vaihtoehto kuin niiden syöminen sellaisenaan. Tuorepuristettu mehu lasillinen voi olla puristettu jopa useista kiloista hedelmiä ja kasviksia, ilman niiden kuitupitoista osaa. Tuorepuristettu mehu valmistetaan pesemällä hedelmät, vihannekset ja marjat hyvin puhtaalla vedellä, jonka jälkeen tarvittaessa ne pilkotaan mehulinkoon sopiviksi paloiksi. Monet vannovat luomutuotteiden perään, jotta vältytään turhien kemikaalien ja vapaiden radikaalien syömiseltä. Todelliset terveysintoilijat eivät halua kuoria vihanneksia, silla suuri osa ravintoaineista piileekin kuoressa, mutta esimerkiksi multaisessa juureksessa saattaa olla ruokamyrkytyksen vaara.

Tuorepuristuksessa hukataan vihannesten kuidut. Kuidut ovat tärkeä osa ruuansulatusta ja pitävät meidät kylläisenä. Usein liian vähäkuituinen ruokavalio aiheuttaa ruuansulatus ongelmia ja aiheuttaa ongelmia ravintoaineiden imeytymisessä. Tästä syystä tuorepuristuksella on myös kääntöpuolensa ja osa vastaa puhujista väittää, että ilman kuituja ei vitamiinit saati kivennäisaineet imeydy kehoon vaan jää suurelta osin käyttämättä. Tuorepuristettu mehu on usein myös kova pala purtavaksi vatsalle. Sen happamuudella sekä suurella vitamiini määrällä saattaa olla vatsaa ärsyttävä vaikutus. Myös puhdistusreaktiona kokemattomalle puristajalle saattaa liian suuri annos mehua tyhjään vatsaan tuoda mukanaan hikoilua, liiallista aktiivisuutta suolen toimintaan ja pahoinvointia. Varovaisuutta kannattaa ylläpitää myös liika käytön suhteen. Monet runsaasti esimerkiksi hedelmissä esiintyvät vitamiinit ovat suurimmaksi osaksi vesiliukoisia ja liiallinen määrä kehossa poistuu luonnollisesti, mutta rasvaliukoisista vitamiineista esimerkkinä a-vitamiinista voi saada yliannostus oireita. Tämän kaltaisten annostuksen tulisi olla vähintään kymmenkertaisesti enemmän kuin päivittäinen tarve, joten lukuja on vaikea, muttei mahdoton ylittää kertoo Anna-lehti.

Yksilöllisyys on avainsana

Jokainen keho on erilainen ja tottumuksia, ruokakulttuureita ja tapoja on erilaisia. Pääasiassa terveellinen syöminen, johtaa parempaan hyvinvointiin. Vitamiini puutokset aiheuttaa oireilua ja niihin oireisiin tulisi puuttua haettaessa terveellisempää elämäntapaa. Se, mitkä ruokavaliot ja ruoka-aineet kullekin sopii ja mistä kukakin saa tarvittavat ravinto-aineet on myös yksilöllistä. Jos tuorepuristuksella tuottaa mielihyvää ja terveys kohenee, sitä kannattaa jatkaa. Ja jos se ei sovi vatsalle, kannattaa suosia pehmeämpää lähestymistapaa kasvisten ja hedelmien nauttimiseen. Ruokaympyrästä on helppo aloittaa ja hyvä muistisääntö on, että kaikkea saa nauttia kohtuudella. Pidä huolta kehostasi, olet mitä syöt.