Peilistä katsoo ruma naama takaisin. Täynnä ryppyjä, kaksoisleukakin valuu kuin kalkkunan heltta. Mikäköhän tuokin näppylä on. Miten rumalta mahdankaan näyttää jos rentoutan kaikki kasvoni lihakset? Mitäköhän miehet minusta ajattelee. Huono minä-kuva voi viedä masennukseen.

Minä-Kuvan Tärkeys

Se, millaisena itsensä näkee, sillä on suuri merkitys koko elämään. Masennuspotilaat ja surulliseksi itsensä luokittelevat henkilöt usein kärsivät huonosta minä-kuvasta. Minä-kuvaa on helppo ruokkia. Sen kuin katsoo peiliin, etsii vikoja ja hokee niitä itselleen. Varma keino, takuu varmat negaatiot ja tulokset! Monessa parisuhteessa myös vastakkainen osapuoli saa todistelua osakseen. “Kuinka voit tykätä tällaisesta läski kasasta!”- kuuluu peilin äärestä. Miesten vaitonainen yrähdys pelin keskellä ei myöskään usein asiaa auta vaikka yrähdyksen kohde olikin huonosti puolustettu kiekkopeli, jossa vastakkainen joukkue pääsi ampumaan maalin. Mutta huonosta minä-kuvasta kärsivä toki sitä ei osaa olettaa vaan ajattelee automaattisesti, että niinpä, siinä oli todisteet sille, että olen ruma lihava läskikasa. Kun tällaiselle itsesäälin tai negatiivisen minä-kuvan rakentamisen polulle lähtee, vie se vain yleensä syvemmälle ja syvemmälle aiheeseen. Tässä on vaarana todellakin masennus ja paha itsetunto ongelma.

Kun lähdetään liikkeelle ulkonäöstä, voi yhtä helposti sama kierre lähteä rullaamaan saavutuksissa, työelämässä, omissa henkilökohtaisissa onnistumisissa ja ylipäätään koko elämässä! Jos huomaat potevasi itseksesi peilin edessä tällaisia ajatuksia, pysähdy, mieti ja lähde muuttamaan tapojasi!

Miten Huonosta Tavasta Pääsee Eroon?

Jos huomaat ensimmäisen kerran tekeväsi tätä itsetuntoa vahingoittavaa valitettavasti varsin yleistä tapaa aina kun olet lähdössä ulos poikaystäväsi, ystäväsi tai esimerkiksi perheesi kanssa, ota heti härkää sarvista ja ilmoita kaikille ääneen, että perut sanasi mitä juuri päästit suustasi. Sen jälkeen on hyvä myös jopa leikkisästi haastaa lähiympäristössäsi olevat ihmiset siihen mukaan, että jos he kuulevat sinun tekevän tällaista toimintaa enää koskaan, olet heille velkaa illallisen. Näin saat hiukan harmillisen sävyisestä tavasta, joka voi johtaa pahoihinkin ongelmiin tehtyä kuitenkin positiivisen ja leikkisän jolloin tavasta on paljon mukavampi ja ennen kaikkea itsetuntoa säästävämpi päästä eroon vaikka muutamiakin lipsahduksia myöhemmin tulisi. Kyllä muutaman kalliin illallisen jälkeen alat pikku hiljaa jättämään tavan pois päivittäisestä kanssakäymisestä itsesi kanssa. Tärkeintä kuitenkin on, että muutat toimintatavan itseäsi varten. Kun huomaat katselevasi itseäsi vertaillen tai arvostellen peilistä tai esimerkiksi epäonnistuneesta valokuvasta, vaihda suuntaa ja lähdekin etsimään vaikkakin niitä mielestäsi harvinaisempia mutta hyviä piirteitä. Huomaa kuinka kaunis on amorinkaaresi tai kuinka siniset ovat silmäsi. Tai vaikka kuinka pidät kovasti pienestä luomestasi otsallasi. Näin treenaamalla mieltäsi opetat salaa samalla itsellesi uuden toimintatavan ja kun toistamisen kautta tätä harjoitetta jaksaa tehdä tuhansittain, tulet lopulta huomaamaan kuinka katsoessasi itseäsi peiliin
jäät silti tuijottamaan tuota kaunista luomea otsallasi, etkä pieniä ryppyjä tai virheitä.

Toinen keino lähteä muuttamaan toimintatapaa jos olet jo niin syvissä vesissä, että et kerta kaikkiaan löydä peilikuvastasi mitään kehuttavaa, on lähteä kertomaan itsellesi, jopa ihan ääneen siihen samaiseen peilikuvaan katsoessasi, että kuinka onnellinen oletkaan ettei sinulla ole pottunenää tai kuinka hyvin on asiasi koska sinulla ei ole höröttäviä korvia. Tätä kautta kuitenkin löydät piirteitä, että asiat voisivat olla huonomminkin. Ja jos tämä ei vielä riitä, niin irvistelepä omalle kuvallesi pahimmat mahdolliset kasvosi ja sen jälkeen tokaise, että onpa hyvä, ettet ole tuon näköiseksi syntynyt! Nauti ja naura peilin edessä, älä arvostele ja aliarvioi. Ole ylpeä oma itsesi, juuris sellaisena kuin olet!