Meikki on nykyään olennainen osa monen naisen elämää ja arkea, emmekä monesti jää ajattelemaan miten paljon erilaisia meikkiyrityksiä ja tuotemerkkejä maailmaan mahtuukaan. Meikkaaminen sinänsä ei ole mikään uusi keksintö; jo vuosituhansia sitten egyptiläiset naiset käyttivät mustaa luomiväriä ja kajalia, ja maalasivat huulensa punamullalla. Vuosisatojen aikana meikkaamiseen on kuitenkin suhtauduttu hyvin vaihtelevasti: joskus sen on katsottu olevan vain huonomaineisten tai työväenluokan naisten harrastus. Oikeastaan vasta viime vuosisadan alkupuolella ehostaminen, ihonhoito ja meikkaaminen alkoi saada jalansijaa kaikenlaisten ja kaikkiin yhteiskuntaluokkiin kuuluvien naisten keskuudessa. Silloin alkoivat toimia myös ensimmäiset suuren luokan meikkiyritykset ja -tuotemerkit. Eri trendejä kosmetiikassa yleensä myös tulee ja menee, ja juuri nyt luomukosmetiikka on suuressa suosiossa. Nykyään erilaisia meikkibrändejä on niin paljon ja lisää tulee niin valtavalla vauhdilla, että emme millään ehtisi käydä kaikkia läpi tämän kirjoituksen aikana, joten luodaan katsaus muutamaan mielenkiintoiseen merkkiin tällä alalla.
Vanhimmat meikkituotemerkit
Vaikka monet kosmetiikkayritykset aloittivat vähitellen toimintansa noin 1900-luvun alkupuolella, on myös muutamia, jotka ovat olleet olemassa paljonkin kauemmin. British Yardley London viettää tänä vuonna perustamisensa 250-vuotisjuhlia – melkoinen saavutus! Lisäksi heidän lippulaivaansa, ikonista saippuaa, tuotettiin Lontoossa jo 200 vuotta aiemmin. Vielä tänäkin päivänä kuninkaalliset käyttävät heidän saippuaansa, joka valmistetaan aivan erityisestä laventelista. Entäpä Shiseido? Tämä nykyään maailmanlaajuisesti rakastettu luksusmerkki sai alkunsa Japanissa vuonna 1872, ja se lanseerasi vielä nykyäänkin saatavilla olevan ihonhoitotuotteensa, Euderminen, vuonna 1897. On aika hauska ajatella, että näinä päivinä naiset käyttävät samoja tuotteita kuin 150 vuotta sitten! Kaikki myöskin tuntevat edelleen sellaiset jättimerkit kuin L’Oréal ja Nivea. Molemmat ovat nykyään erittäin suosittuja meikki- ja ihonhoitobrändejä, ja molemmat ovat myös reippaasti toistasataa vuotta vanhoja. Nivea, joka perustettiin vuonna 1911, on myös yksi maailman tunnetuimmista liikemerkeistä yleensäkin.
Kun filmiteollisuus alkoi toden teolla alkaa toimia viime vuosisadan alussa, eräs kosmetiikan tuotemerkki alkoi erikoistua juuri elokuvameikkeihin. Tämä brändi on Max Factor, jonka puolalainen emigrantti Maksymilian Faktorowicz perusti Yhdysvalloissa vuonna 1909. Elokuvanäyttelijöillä oleva meikki vaati valtavasti ominaisuuksia; sen tuli olla hyvin pysyvää kuumuudessakin, mutta silti tarpeeksi ohutta, ja sen piti korostaa oikealla tavalla jokaisen näyttelijättären kasvoja olematta kuitenkaan liian silmiinpistävä. Max Factor onnistui tässä. Sen varhaisia asiakkaita olivat muun muassa Mary Pickfordin, Bette Davisin ja Judy Garlandin kaltaiset upeat naiset. Tänäkin päivänä tämä merkki on tunnettu luotettavista tuotteistaan, jotka ovat myös verrattain edullisia.
Pari suosikkimerkkiä nykypäivältä

Tänä päivänä uusia kosmetiikkayrityksiä nousee esiin kuin sieniä sateella, mutta kiinnitetään vielä huomio pariin huomattavaan brändiin. Maybelline, jota saa nykyään ympäri maailmaa, ja joka on erittäin suosittu ja silti edullinen merkki, perustettiin vuonna 1915 Yhdysvalloissa – toistasataa vuotta vanha yritys sekin! Nuori kemisti nimeltä Tom Williams kehitti ensimmäisen meikkituotteensa, ripsivärin, katseltuaan Maybel-siskoaan levittämässä hiilipölyn ja vaseliinin sekoitusta ripsiinsä. Melko helpolla pääsemme nykyään jos haluamme saada ripset tummemmiksi – ja voimme käyttää samaisen Maybellinen uusimpia maskaroita, joita yritys lanseeraa tämän tästä.
Viimeisenä, vaan ei vähäisimpänä, esille nousee oma suomalainen ylpeytemme, Lumene. Vuonna 1948 perusti lääkeyhtiö Orion teknokemian yrityksen nimeltä Noiro, joka toi Lumene-kosmetiikkasarjan markkinoille vuonna 1970. Vaikka kosmetiikka tunnettiin siitä lähtien Lumene-tuotemerkillä, yhtiön nimi vaihtui virallisesti Lumene Oy:ksi vasta vuonna 2005. Nykyään Lumene alkaa olla Suomen lisäksi tunnettu myös muualla maailmassa, varsinkin pohjoisen luonnon raaka-aineita hyödyntävien ihonhoitotuotteittensa ansiosta. Jos käytät kosmetiikkaa, ja haluat suosia kotimaista työtä näinä aikoina, on ainakin helppo tehdä sen mukainen valinta: eikä omaa lähikauppaa kauemmaksi tarvitse yleensä lähteä!