Hierontatapoja on monenlaisia ja niiden jokaisen merkitys on eri. Olit valitsemassa itsellesi satunnaista luksusta tai säännöllistä hoitoa, kannattaa perehtyä eri hierontatapoihin. Myös eri tapoja kokeilemalla löydät itsellesi sopivimman. Hierontatapojen erot ovat sekä pieniä, että suuria. Lähtökohtaisesti jokaisen hierontatavan on tarkoitus rentouttaa, helpottaa paranemista tai lihaskipua. Hieronta on kehittynyt vuosisatojen myötä erilaisiin muotoihin ja niitä on kehitetty eri puolilla maailmaa. Tunnetuimpia länsimaalaisia hierontoja on klassinen hieronta, joka tunnetaan myös nimellä ruotsalainen hieronta. Aasian alueelta peräisin olevia hierontoja ovat esimerkiksi shiatsu ja thai-hieronta.

Hieronta

Hieronnan isoimmat erot tulevat yleensä hierontaotteista, joita on myös monia erilaisia. Hierontatavassa merkitsee se, että onko siinä enemmän venytyksiä, klassista painamista tai lisääntyykö siihen jotain muitakin hoitoja. Mieti ensisijaisesti sitä, mitä haluat hieronnasta irti ja oletko aikasemmin kokeillut jotain hierontaa. Mikäli yksi hierontatapa ei ole aikaisemmin ollut mieleesi, kannattaa kokeilla jotain päinvastaista. Hierontatapoja löytyy reilusti, joista olemme luetelleet alle muutaman suosituimmain.

Klassinen, urheilu- ja syvähieronta

Klassinen hieronta on tyypillisin ja yleisin hierontatapa. Se on yleisesti monien ensisijainen valinta, mikäli etsii satunnaista hierontaa esimerkiksi kylpylöissä. Sitä voikin suositella hyväksi niin sanotuksi ensimmäiseksi hieronnaksi, sillä siinä hierojat ottavat käsittelyyn usein koko kehon ja he käyvät läpi mahdollisia kivuliaita paikkoja pinnallisesti. Useat hierojat tekevät klassista hierontaa rentouttaakseen asiakkaat ja se onkin usein se tarkoitus. Kertomalla itse omista “heikoista” paikoista voit hieman vaikuttaa hieronnan suuntaan. Urheiluhieronta on taas monille urheilijoille erinomainen tapa rentoutumisen lisäksi tehostaa treenien merkitystä. Avaamalla välillä suhteellisen rajun oloisestikin lihaksia, urheilijat palautuvat nopeammin ja pääsevät treenaamaan odotetusti. Urheiluhieronta on myös hyvä vaihtoehto sinulle, jos sinulla on juuri urheilusta johtuvaa lihaskipua tai tunnet, että tarvitset voimakkaampaa hierontatyyliä klassisen hieronnan sijasta. Urheiluhierontaa kannattaa kokeilla useammin kuin kerran, jotta näet sen parhaimman sopivuuden sinulle. Urheiluhierojat ovat monesti myös kokeneita fysioterapeutteja, joten he osaavat ottaa huomioon muitakin vammoja, kuin lihasvammoja.

Syvähieronta ei sovi kaikille, mutta se eroaa huomattavasti klassisesta ja urheiluhieronnasta. Sen otteissa on enemmän kyynerpäätä, hankausta ja venyttävää liikettä. Tarkoituksena on päästä läpi kehon syvimpiin lihaskerroksiin, jotta vaikutus olisi mahdollisimman tehokas. Syvähieronta saattaa olla joillekin ihmisille liian kovaotteinen, joten kannattaa keskustella ensin hierojan kanssa, onko se sinulle sopiva vaihtoehto.

Shiatsu ja shindo

Nämä aasialaiset hierontatavat ovat suosittuja länsimaissakin. Niiden taustalla on paljon anatomisen kehon hyvinvoinnin lisäksi myös hermostoon ja mielentilaan liittyviä seikkoja. Venyttämien hierontaotteiden lisäksi hieroja saattaa kysyä sinulta täysin arkisia asioita, kuten työympäristöstä ja ystävistäsi. Vastauksesi perusteella hieronta saattaa olla joka kerta erilainen. Ottaen huomioon pelkästään mielentilasi, shindo-hieronnan on tarkoitus auttaa sinua tuntemaan olosi ja mielesi rennommaksi tai kevyemmäksi. Kyseessä on japanilainen hoitomuoto. Sen muotoina ovat hieronnan lisäksi venytykset ja muut hoidot. Shiatsu on myös pääasiassa Japanissa hierontaterapia, jossa kohdistetaan painetta sormilla tiettyihin pisteisiin kehossa. Se juontaa juurensa kiinalaiseen lääketieteeseen kehon hermostosta ja hermopisteistä, niin kutsutuista “meridiaaneista”. Kuten shindossakin, shiatsussa ei välttämättä tarvitse olla hierontapöytää lainkaan, vaan hierontaotteet sopivat hyvin lattialle. Niissä ei myöskään tarvitse riisuuntua, sillä tarvitset päällesi vain sopivan venyvät ja rennot vaatteet, joissa ei ole minkäänlaisia vetoketjuja tai nappeja. Näiden hierontatapojen lisäksi hyvä rentoutumishieronta on kuumakivihieronta, jossa kirjaimellisesti asetetaan kuumia kiviä keholle. Kivet eivät aiheuta vaaraa, vaan ne on lämmitetty juuri sopivaksi. Kivien annetaan olla keholla hetki, jonka jälkeen pyritään rentouttamaan kehoa sopivilla otteilla ja kivien avulla.